חרדה וחולשה חיסונית

תוכן עניינים

מוח האדם הוא בין האיברים המורכבים ביותר, תחומי פעילותו מתפרשים על פני קשת רחבה שכוללת את תפקודי הגוף והנפש. בין תפקודיו הוא אחראי על פעילות מערכת החיסון, וגם על תגובות הגוף בזמנים של לחץ וחרדה. מאחר ושני מנגנונים אלו מופעלים על ידי המוח הם גם משפיעים זה על זה. במאמר הבא נסקור את התפקודים הבריאים של המוח ומערכת החיסון, ונבין מה קורה בגוף בזמן מתח ולחץ. נענה על השאלות מתי המצב דורש טיפול? ואיך אפשר לחזק את מערכת החיסון בגוף למרות רגשות של חרדה?

ראשית חשוב להבין את העיקרון הבא: לחץ וחרדה אינם אויבים שלנו. בבסיס המוח האנושי והתפתחותו, רגשות אלו הם חלק ממנגנון הישרדות שתפקידו להציל את האדם מפני סכנות. בפעמים בהם האדם עומד מול איום קיומי כמו מלחמה, אירועי טרור או טראומה, מנגנון ההישרדות נכנס לפעולה על מנת להציל את חייו. מנגנון ההישרדות הבריא עובד לזמן קצר, במהלך סכנה ממשית בלבד. במהלך הזמן הזה הוא מגביל את כל המערכות האחרות שאינן נחוצות לפעולת ההישרדות. מערכות גוף כמו מערכת העיכול ומערכת החיסון פועלות במתכונת מצומצמת. ואילו מערכות אחרות כמו מערכת הנשימה, ומערכת השלד והשרירים עובדות במתכונת גבוהה על מנת לאפשר לאדם לבצע פעולות שיצילו את חייו. לדוגמא: מלחמה בגורם המאיים, בריחה ממנו או קפיאה במקום עד יעבור זעם, אלו פעולות המחייבות כוחות כמו ריכוז, נשימה עמוקה או פעילות גופנית מאומצת לשעת מלחמה או בריחה. מערכות אחרות כמו מערכת החיסון שאינן נחוצות באותו הרגע להתמודדות מול גורם הסכנה, עובדות בעוצמה נמוכה.

בעבר האדם נתקל באיום קיומי פעם אחת או אולי פעמיים במהלך כל חייו. בזמנים הקדומים אבותינו התמודדו מול אסונות כמו אסונות טבע, או בעל חיים מאיים כמו אריה או נמר. אותן סכנות בטבע היו עניין נדיר, לא בכל יום אבותינו נפגשו עם נמר. האיזון מופר כאשר מצבים של מתח, לחץ וחרדה הופכים להיות מצבים כרונים. כאשר האדם מרגיש באופן תמידי שהוא מתמודד מול איום קיומי ותחושת החרדה מלווה אותו במהלך השגרה. לפי מחקרים שהתקיימו בהולנד על נבדקים בריאים נמצא כי ישנו קשר הדוק בין מצבי רוח שונים לבין פעילות מערכת החיסון. עוד נמצא כי בזמן של תחושות לחץ מתמשכות ספירת תאי הדם הלבנים יורדת. תאי הדם הלבנים הם התאים שאחראים על מלחמה במזהמים ורעלנים בגוף ולכן פעילותם חשובה ונחוצה לתפקודה התקין של מערכת החיסון. במצבי סכנה מערכת החיסון מוגבלת לעבודה הקשורה לאיחוי פצעים או זיהומים שנגרמו עקב הסכנה הרגעית, כל פעילות אחרת שלה מושבתת.

הנורה האדומה צריכה להידלק כאשר מצבי המתח והחרדה אינם יורדים ונרגעים לאחר שעברה הסכנה. במידה והגוף מפתח מחלות חוזרות ונשנות, או במידה ורמת החרדה נשארת בעוצמה גבוהה מומלץ לסגל כלים לחיזוק מערכת החיסון. חכמת הבריאות הטבעית בקבלה משלבת את הכלים בגוף ובנפש על מנת ליצור קרקע שלמה לחיזוק ותמיכה בגוף במצבי לחץ. לפניכם מספר כלים שתוכלו לשלב באורח החיים לתמיכה וחיזוק מערכת החיסון, כך שגם במצבי לחץ מוגברים מערכת החיסון שלכם תקבל את הערכים הנכונים לה.

שמירה על תפריט בריא

הקפדה על תפריט בריא שרובו נקי מרעלים הוא הבסיס לכל תזונה נכונה. מערכת החיסון מתחזקת כאשר הגוף מקבל ערכים בריאותים מהמזון. מזונות אלרגנים או מזונות שיכולים להחליש את מערכת החיסון יכולים לפגוע או להאט את פעולתה. מזונות לדוגמא שיכולים להחליש את מערכת החיסון: חלבון מן החי בכמות גבוהה, שומנים – מוצרי חלב, גבינות, חמאה, מרגרינה, מטוגנים. גם מזונות מעובדים כמו סוכר, מוצרי סויה, וחיטה.

על מנת לשמור על איזון בסיסי מומלץ לצרוך את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים ממקורות אורגנים עד כמה שניתן. כחלק מהמזון כדאי גם לגדל ירקות ופרות העונה בבית – בעציצים או באדמה. מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות כמו כוסמין מלא, שיפון מלא, שיבולת שועל מלאה. לפעמים גם קמח לבן ושמרים יכולים להיות נכונים לגוף כאשר הלחם הוכן בבית. הדגש העיקרי הוא על הכנת המזון, גידולו ויצירתו באופן עצמאי עם כמה שפחות עיבוד או התערבות תעשייתית. לדוגמא קמח חיטה לבן נחשב רכיב אלרגני אך במקרים מסוימים השפעתו תהיה שונה בהכנה ביתית. גם טופו יכול להיות לא מדויק לכולם אך כאשר מכינים אותו בבית השפעתו יכולה להיות שונה. בין העקרונות החשובים ביותר באיזון גוף נפש הוא ללמוד להקשיב לגוף ולתגובותיו לסוגי המזונות השונים. גם יועילו מזונות עשירים בויטמינים כמו תפוז, לימון, אשכולית, פלפל אדום מתוק, ג’ינג’ר, כורכום, קיווי, גויאבה.

תזונה נכונה

פעילות גופנית קבועה

פעילות גופנית נחוצה לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף, היא משפיעה על המוח והגוף כולו. החומרים שמופרשים במוח בזמן פעילות גופנית עוזרים למוח להירגע במצבי מתח וחרדה. בנוסף לפי מחקרים רבים נקבע כי פעילות גופנית לשם הנאה מסייעת לחיזוק מערכת החיסון בגילאים צעירים ובוגרים. נבדק כינרשמה ירידה בשיעור מחלות זיהומיות בקרב אנשים שמתרגלים פעילות גופנית כחלק מהשגרה. מומלץ לתרגל פעילות גופנית בין 3-5 פעמים בשבוע בהתאמה אישית.

ספורט

שינה טובה

אחד מגורמי ההשפעה החשובים ביותר על מערכת החיסון הוא איכות השינה. במהלך הלילה מופרשים חומרים חשובים בגוף, ומתקיימים תהליכים שדורשים זמן מנוחה. גם תהליכים של פינוי וסינון רעלים מתקיים בשעות הלילה. איברים כמו הכבד והכליות פעילים בשעות אלו ומבצעים את פעולת הניקוי החשובה מהדם. שינה טובה ורגועה המונה בין 6-8 שעות בלילה בממוצע חשובה לגוף ולנפש. בזמן השינה מתקיימי תהליכי חשיבה חשובים במוח. המוח לומד, מפנים, מטמיע מידע שצבר במהלך היום ועושה עבודת עיבוד תודעתית. כאשר איכות השינה ירודה, או אם האדם מוטרד מדאגות או סיוטים ושנתו מופרעת גם המצב הנפשי והפיזי עלול להיפגע.

שינה איכותית

צמחי מרפא

ישנם צמחי מרפא שיכולים לעזור לתמוך ולחזק את מערכת החיסון ולעזור לגוף לפנות רעלים. צמחים אלו ידועים ברפואה המסורתית הקדומה כיעילים לשימוש במצבי מחלה וזיהומים שונים. צמחים כמו קיפודנית (אכיניצאה), קדד (אסטרגולוס), סרפד, טיון דביק, אקליפטוס, לבנדר, רוזמרין, פלפל שחור, קינמון ועוד. כולם צמחים שניתן להשתמש בהם במטבח הביתי במהלך השנה על מנת לחזק את הגוף.

מטבח מזין

שמנים אתרים

ניתן להשתמש גם בשמנים אתרים על מנת לחזק את הגוף. השפעתם של השמנים האתרים על הגוף מתבצעת על ידי פעולת הנשימה. מספיק לנשום את אדי השמנים האתרים על מנת שהגוף יקבל את ערכם הבריאותי. במקרים מסוימים ניתן גם להשתמש בהם באמבט או כרכיב בשמן לעיסוי. הדרך הפשוטה ביותר לשילוב שמנים אתרים באורח החיים הוא על ידי הדפה במבער או דיפיוזר (מכשיר אדים חשמלי). מספר טיפות בודדות משמן אתרי יספיקו לחדר, סלון או משרד. שמנים אתרים מתאימים למצבים ויראלים או זיהומים: לבנדר, עשב לימון, קינמון, טגטס לימוני, אקליפטוס, לבונה.

ארומתרפיה

עבודה פנימית

לפי חכמת הקבלה העבודה הפנימית היא החשובה ביותר, בפרט כאשר מדובר במצבים של לחץ וחרדה. כאשר ישנם רגשות שלילים הגוף מגיב אליהם ומשבית פעילויות של מערכות חשובות. תפקודים כמו חשיבה הגיונית, עיכול או תפקוד מערכת החיסון יכולים להיפגע עקב חרדות, חוסר אונים ולחץ לאורך זמן. מאחר והרגשות הם אלו שמפרים את האיזון השורש של המחלות הוא בתודעה הפנימית. המוח שאחראי גם על תפקוד מערכת החיסון וגם על התפקוד הרגשי הוא המפתח לאיזון הכללי של הגוף והנפש. העבודה הפנימית היא הכלי לחזק את המוח והנפש.

הקבלה מתמקדת בסוגים שונים של עבודה פנימית הקשורה למערכת החיסון. הענין החשוב ביותר הוא עבודה פנימית על תחום הגבולות. חרדה וחולשה חיסונית קשורות לגבולות פנימים וחיצונים. כדי להתמקד בנושא זה יש לבחון את תחום הגבולות בחיים: יכולת הצבת גבולות, לבחון האם יש קושי להגיד ‘לא’ או דפוסים אחרים של ריצוי, וקושי להתאפק או להתגבר על רצונות. מומלץ לבדוק גם את הגבולות הפנימים כמו סוגי התוכן והמידע שמכניסים אל התודעה, אובדן שליטה ברגשות או הצפות רגשיות ורגישות יתר. לפי הקבלה חיזוק מערך הגבולות מסוגל לקרב את האדם להבנת השורש בתודעה של מחלות מערכת החיסון.

מודעות עצמית

להמשך קריאה על תפריט בסיסי לניקוי רעלים, שיטות שימוש ביתיות בצמחי מרפא, שמנים אתרים לשיפור פעילות מערכת החיסון ומחלות נוספות- הורידו עכשיו את המדריך המקוצר לבריאות טבעית – עצות בסיסיות לשימוש עצמי ולכל בני הבית למגוון מחלות: https://galyester.co.il/shop/natural-health/

למעוניינים ללמוד עוד על מערכת החיסון = בקרוב בתאריך 31.5 יוצאת לדרך סדנת התחדשות . סדנה בלייב של 5 מפגשים המתמקדת במערכת החיסון ומערכת הנשימה. הסדנה מעבירה ידע מעשי מהתחומים: תזונה, צמחי מרפא, ארומתרפיה (שמנים אתרים) , משמעות קבלית של איברי מערכת החיסון ומערכת הנשימה, וכלים לעבודה פנימית. הסדנה תתמקד בשילוב הכלים הנלמדים באורח החיים תוך כדי השגרה. לקריאת הסילבוס והרשמה לסדנה בקישור: https://galyester.co.il/courses/regeneration/

מקורות:
המאמר מבוסס על הידע הלימודי של הכותבת (ניתן לקרוא בעמוד https://galyester.co.il/about/)
דוקטור יוסי חלמיש – חרדה (הרצאה במסגרת לימודי האוניברסיטה הפתוחה)
מחקר בנושא השפעת החוסן הרגשי על הבריאות https://www.hemdat.ac.il/wp-content/uploads/2020/07/%D7%9B%D7%99%D7%A6%D7%93-%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A1%D7%9F-%D7%94%D7%A0%D7%A4%D7%A9%D7%99-%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%A2-%D7%A2%D7%9C-%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99-.pdf

תוכן עניינים

התחבר

הרשמה

הסיסמה תישלח לכתובת האימייל שלך.

שתפו את הבשורה

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטספ
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב telegram
טלגרם

הסילבוס המלא:

מפגש 1 – מבוא לחמשת היסודות
החומר והרוח לפי הקבלה, המשמעות הרוחנית של החומר, סוגי החומרים בעולם, גוף האדם וחמש היסודות, חמש רמות התודעה, שורש המחלות בתודעה.

מפגש 2 – יסוד האדמה
חומרים כימים וביולוגים, עולם הדומם, איברי גוף: מע’ עיכול, כפות רגלים, כבד, היבטים רוחנים

מפגש 3 – יסוד האדמה
תזונה, כתיבה, תכונות באיזון ובחוסר איזון, מחלות קשורות, כלים לאיזון יסוד.

מפגש 4 – יסוד המים
חומרים כימים וביולוגים, עולם הצומח, איברי גוף: לב, ריאות, ידים, עמוד שדרה, רחם ועוד, היבטים רוחנים.

מפגש 5 – יסוד המים
יצירה, עולם הרגש, אנרגיה, תכונות באיזון ובחוסר איזון, כוח הדיבור מחלות גוף ונפש, כלים לאיזון יסוד.

מפגש 6 – יסוד האויר
חומרים כימים וביולוגים, עולם החי, חידקים וחומרים נדיפים, איברי גוף: מוח, מע’ עצבים, מערכת הנשימה, היבטים רוחנים של יסוד האויר.

מפגש 7- יסוד האויר
עולם המחשבה, ציר ההיגיון והרגש, בריאת מציאות, תכונות באיזון ובחוסר איזון, מחלות קשורות, כלים לאיזון יסוד.

מפגש 8 – יסוד האש
חומרים כימים וביולוגים, שרפים וקטורות, נפש האדם, איברי גוף ותפקודים: דופק, רמת אנרגיה, פוריות ועוד, היבטים רוחנים של יסוד האש.

מפגש 9 – יסוד האש
כוח רצון, כוונה נכונה, חזון, מודעות וכוח התודעה, חיבור רוחני, תכונות באיזון ובחוסר איזון, מחלות קשורות, כלים לאיזון יסוד.

מפגש 10 – יסוד האור
חומרים בטבע, האור, תודעת האדם, איברי גוף, אשליה ומציאות, היבטים רוחנים של יסוד האור.

מפגש 11 – יסוד האור
כוח הדמיון, כוח התענוג, כוח האמונה, אור וחושך, תכונות באיזון ובחוסר איזון, מחלות קשורות, כלים לאיזון יסוד.

מפגש 12
עבודה מעשית עם היסודות, התאמת כלים, כלים בגוף, כלים לעבודת מודעות, כלים משולבים.

מפגש 13
אבחנת יסודות, אבחנה עצמית, יסוד פגוע, יסוד שולט, סיכום קורס.